Share |

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu


wahai ibuku....
hari ini,tidak pasti di bulan berapa
entah kenapa dan tidak tahu bagaimana
sekali lagi anakmu yang engkau pernah
kandung 9 bulan
yang pernah kau susukan
yang pernah kau suapkan
yang pernah kau tanggungjawabkan selama ini
malahan, ketika aku menulis ini pun engkau
masih memberi aku kasih sayang yang lengkap
sebagai seorang ibu

wahai ibuku....
sempena hari ibu ini
tiada apa yang mampu aku berikan kepadamu
aku tidak mampu berikan engkau seutas rantai emas
malahan beg tangan berjenama Crocodile sekalipun
apatah lagi jam tangan guess untuk menghiasi pergelangan
tangan mu..

wahai ibuku...
aku tahu
engkau tidak pernah mendambakan kepuasan material
dan aku mengerti bagi mu, cukup saja aku menjadi
yang terbaik dimata mu ,itulah hadiah paling engkau
nanti tunggukan....

wahai ibuku....
sebagai anak mu yang seringkali gagal
yang sering menjemput kemarahan mu
yang sering menjentik perasaan sedih mu
yang sering buat kau rasa dan terfikir
akan bersalah melahirkan aku

wahai ibuku
terlalu banyak dosa yang telah ku persembahkan kepadamu
sehinggakan engkau sudah lali dengan kata maaf dari bibirku
wahai ibu ku
hari ini
ingin ku ucap selamat hari ibu kepadamu
yang mungkin tidak seistimewa seperti
yang lain....
wahai ibuku aku tahu
aku anak yang tidak mampu berikan mu apa-apa
ini saja yang mampu ku berikan kepadamu
sebuah tulisan ikhlas yang lahir dari hati
anakmu....

Nota kaki: Nantikan guitar akustik ku ibu...
               kerana akan aku petik dihadapan mu
               sambil medendangkan lagu selamat hari ibu
               hanya untukmu

1 comment:

Zurina J. said...

Usap air matamu...

Kemsalam ibumu ya...:)

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger