Saturday, July 9, 2011

Sembang Heineken

Di sebuah bar dan cafe yang dimana tempat aku mencari nafkah halal yang mungkin agak 'sampahan' bagi mata-mata masyarakat sekitar aku......tapi takde hal...Mulut orang kalau dilayan takan habis..... lagi pun entri ataupun apparatus aku kali ini bukan menghala ke situ...dan juga bukanya berkisar tentang perkhabaran 'bersih' yang aku kutip dari saluran media kerajaan Tv3....saluran media macam ne bagi aku membantutkan pemikiran masyarakat.....

Ok cukup, tinggalkan perkara semacam pantat itu....

ketika aku sedang sibuk melayan costumer .....................................

Mat India  : aahh..bro satu set Hineken berape?  (yang aku percayai mat India ini datangnya dari peninsula)
 Aku           : satu set Rm 18.00 bro......
 Mat India  : aahh..bagi satu set take away yer.....
 Aku     : sambil aku cuba memasukan beer seperti yang dipohon oleh mat india ne ke dalam plastik.....aku     yang kehairanan melihat mat India....ye la,selama aku berbakti di bar dan cafe ne, jarang juga aku berhadapan dengan costumer yang datang dari peninsula dah tu mat india pula......kerangka perasaan itu lalunya ku muntahkan menjadi  pertanyaan yang ku ajukan kepada mat india itu...aaahh, bro orang kl ke?...
Mat India : aaaahh..Orang kl 
Aku       :  o... minum di  mana ne ?...Sekali lagi aku lontarkan sebuah persoalan kepadanya....
Mat India :  ah..ne minum dekat rumah saudara kat area sini...
Aku         :  o...ada saudara disini ?....yang sebenarnya sebuah pertanyaan untuk mengambil tahu dan carring  aku kepada mat india ne....

Mat India : ah ya...ada sepupu kat sini....sepupu aku tu...ibunya orang tempatan kat sini...dia kawin dengan abang bapa aku orang india semenanjung.....(mat india tu memanjangkan jawapanya, yang mungkin sebagai isyarat kepada aku untuk tidak lagi bertanya kepadanya)...
 Aku         :   Oooo....(balas ku kepada mat india itu), lalu aku ajukan lagi sebuah pertanyaan kepada mat india tersebut yang mungkin pertanyaan terakhir aku kepadanya ...apabila melihat beliau menghulurkan wang ringgit sebagai bayaran kepada harga minuman yang di takeawaynya ...So, bro miss la Rally?....pertanyaan aku yang berdefinisi sebagai suatu pertanyaan separuh sindiran mengenai ketidakhadiran beliau pada Perhimpunan Bersih dan Suci yang sedang berlansung petang tadi....

lalu aku sedekahkan beliau sebuah hamparan senyuman yang tersangatlah manis..semanis madu....

Mat India : aaahhh...miss la, tak dapat pegi ...buat apa?...takde faedah lah rally tu.....jawapnya sambil membalas kembali atas senyuman yang aku sedekahkan kepada beliau sebelum ini....lalu beredar keluar dari premis menuju ke sebuah kereta kancil yang aku lihat beberapa mat india lain sedang menunggu beliau.....
Aku :  Sedih, Longlai dan tersadai dengan jawapan mat india tersebut lalu menyambung semula kesibukan aku untuk menghantar beer kepada leher-leher yang telah lama menunggu aku melayan mereka,,,,


 P/s  Untuk Dato' Ambiga Sreenevasan ...jangan lah kau bersedih ibu......bila mana anak-anak mu tidak menyedari akan perjuangan mu yang inginkan sebuah keadilan di sebuah negara yang kononya berdemokrasi ....Semoga tuhan memberimu kehidupan yang panjang .... Dato' Ambinga Seeenevasan dan my lovely father A.Samad Said....!



3 comments:

Alfian J. said...

Saya tidak sukung itu Bersih! Titiaq!

Zurina J. said...

Bro Kamato dalam kesedihan....
Oh Tuhan, tenangkan hatinya.....

LELAKI MURUT said...

bro... Gud job!! Bersih for all..
untuk org2 kg yg tertindas...

 
Themes by: Simple-Blogskins. Powered by Blogger